Vallanlagsprov

När man säger vallning så tänker väl de flesta på border collie. Men det finns ju en hel del andra raser med vallningsbakgrund, de flesta sk kroppsvallare. Eftersom jag tycker det är viktigt att behålla vallegenskaperna även hos dessa så är det roligt om så många som möjligt provar att valla med sina hundar. För den som är nyfiken att prova kan jag rekommendera Svenska kroppsvallarklubben som bland annat ordnar prova-på-kurser. Sedan 2013 finns möjlighet för bland annat pumi att göra ett officiellt vallanlagsprov. Mizar fick göra provet redan 2013 och igår var det dags för Spejja. Eftersom det är tänkt att Spejja ska gå i avel så var det viktigt för mig att hon skulle klara provet. Det finns inga krav på godkänt anlagsprov men det vore väldigt roligt om vi kan inspirera de blivande valpköparna till att prova att valla. Och jag hoppas att man i framtiden verkligen kommer att se vallningsegenskaperna som en viktig merit i avelsarbetet.

Och visst klarade hon provet galant, min fina duktiga Spejja. Några foton från själva anlagsprovet blev det dock inte eftersom jag inte ville gå så nära och riskera att störa.

Spejjas protokoll:Spejjas vallanlagsprov

Alice vallar:_DSC6760_DSC6807

Och Lisa som har blivit så fantastiskt duktig i fårhagen:_DSC6742

 

Lämna en kommentar